Результат успішного навчання значною мірою залежить від працездатності
учня, адже засвоєння навчального матеріалу відбувається тільки в той період
часу, коли дитина має «робочий» тонус і може уважно слухати, запам'ятовувати,
обдумувати і відтворювати почуте.Серед
причин, які обмежують успішність у навчанні через погіршення здоров’я є:
- погіршення екологічної обстановки;
- збільшення питомої ваги «синтетичного» харчування, насиченого консервантами
та барвниками;
- шкідливий вплив електронної та радіотехніки, побутової хімії;
-
зменшення фізичних
навантажень.
А нарікання на лінощі,
покарання призводять до того, що вона замикається, стає плаксивою і похмурою,
нерідко в неї з'являється негативне ставлення до школи. Багато дітей схильні
до частих застудних захворювань. Ці захворювання, стають причиною хронічного
отруєння організму і призводять до зниження загального тонусу, працездатності,
стійкості до навантажень, у тому числі й розумових. Важливою причиною
підвищеної стомлюваності багатьох першокласників є й те, що початок шкільного
навчання збігається з періодом інтенсивного зростання, так званим ростовим
стрибком. Трапляється так, що батьки, надмірно опікуючись хворобливою дитиною,
заважають формуванню в неї самостійності, уміння долати труднощі, адекватної
самооцінки, що зрештою теж позначається на її успішності. Як
зберегти здоров'я і життєрадісність в умовах навчання.
Перш за все, необхідне співвіднесення рівня вимог та режиму навантажень із
реальними можливостями учня, з особливостями його здоров'я і працездатності.
Тож завдання батьків - не лише зрозуміти,
підтримати, допомогти, коли це необхідно, а й так організувати життя сина чи
доньки (а при необхідності й усієї родини), щоб шкільні навантаження не
призвели до перевтоми, неврозів, порушень постави та зору тощо.
Варто замислитися про режим дня. Якщо дитина день у день в один і той же
час лягає спати і прокидається вранці, обідає після повернення зі школи, сідає
робити уроки після прогулянки, то їй легше включатися в роботу, успішно
виконувати її в більш короткі терміни. Режим дня повинен складатися з навчальних
занять у школі та вдома; відпочинку з достатнім перебуванням на свіжому
повітрі, рухливих ігор або фізкультурних занять; регулярного повноцінного
харчування; повноцінного, достатнього за тривалістю сну. Недосипання зведе нанівець усі зусилля
допомогти в навчанні та зберегти здоров'я учня. А потреба уві сні така: для
6-7-річок - 10-11 годин, для учнів 8 років і старших - не менше 9,5 години. Крім того, всім першокласникам на початку
навчального року рекомендується спати більше, ніж дітям, адаптованим до
систематичного навчального навантаження.
Слід обов'язково подбати й про те, щоб дитина щодня проводила достатньо
часу на свіжому повітрі, що є потужним оздоровчим фактором, унаслідок якого
поліпшується вентиляція легенів, підвищується вміст кисню в крові,
нормалізується стан нервової системи.
Зниження рухової активності порушує процеси нормального розвитку, веде до
зміни обміну речовин.
Інша складова успіху - харчування. Для його поліпшення рекомендується
давати сирі овочеві салати з рослинною олією, оскільки вони стимулюють вироблення шлункового соку, покращують перистальтику
кишечника; варений буряк, малосольні огірки, які мають легку жовчогінну
дію, що теж збуджує апетит. Доречною є стимулююча терапія: прогулянки на
свіжому повітрі, ігри з водою, заняття фізкультурою. Єдине: потрібно привчити
дитину обов'язково мити овочі та ягоди і їсти їх чистими руками, щоб уникнути
зараження глистами.
Слух, зір, постава теж мають бути в зоні
особливої уваги батьків. Для того щоб зберегти слух дитини, необхідно захищати
вуха від переохолодження, лікувати навіть несильний нежить. Слід оберігати
слуховий апарат і від сильного або тривалого подразника. Особливу небезпеку в
цьому сенсі становлять навушники. Ще слід пам'ятати про те, що при шумі
продуктивність фізичної праці падає на ЗО відсотків, а розумової - на 60!
Щоб уникнути напруги зору, слід суворо стежити за освітленістю робочого
місця дитини: світло має падати зліва і ззаду (у лівші - праворуч), щоб рука
не загороджувала роботу. Дуже серйозно треба ставитися й до вибору книжок. Купуючи
їх, батькам слід звернути увагу на те, щоб папір, на якому вони видруковані,
був цупкий і непрозорий. Аби перевірити це візуально, треба подивитися на
сторінки книжки - на них не повинен просвічуватися текст зі зворотнього боку.
Крім того, не крейдований, оскільки на такому папері текст відсвічує, що
погіршує сприйняття і сприяє порушенню зору. Те саме стосується й паперу для
зошитів, в яких лінії (фіолетового, зеленого, блакитного або сірого кольорів)
мають бути чітко продруковані й водночас збігатися на суміжних сторінках.
Особлива стаття в профілактиці порушень зору - телевізор і комп'ютер. Перегляд
телевізора й роботу на комп'ютері необхідно переривати через кожні 15-20 хвилин
(рекламні паузи), а відстань від очей до екрана має бути не менше подвійної
діагоналі екрана монітора і не менше 1 метра від екрана телевізора.
Неправильна постава
справляє негативний вплив на роботу внутрішніх органів: ускладнює роботу
шлунково-кишкового тракту, серцево-судинної системи, легенів; зменшується життєва
ємкість легенів, знижується обмін речовин, унаслідок чого можуть бути поганий
апетит, млявість, головні болі, швидка стомлюваність. Дбаючи про правильну
поставу своєї дитини, батькам слід пам'ятати, що портфелі й сумки, які носять
на одному боці, для школяра не бажані взагалі - їх носіння може призвести до сколіозу.
Ідеальним є ранець. Вага повного ранця не має перевищувати 5-6% ваги дитини,
щоб вона не сутулилася і не нагиналася вперед. Загальна вага підручників і
всього шкільного приладдя (без ваги ранця або портфеля), якщо учень носитиме
його на відстань до 3 км,
не повинна перевищувати допустимих гігієнічних норм: для 1-2-класників - 1,5-2 кг. Згідно з
санітарно-гігієнічними нормами шкільний ранець має бути виготовлений з
гігієнічного водовідштовхувального легкого матеріалу, забезпечений
світ-ловідбивачами і еластичними лямками, забезпеченими ремінцями для
регулювання довжини.
І ще одна невеличка, втім, переконані, важлива порада. Чудовий ефект у
навчанні дає спів, який не тільки зміцнює м'язи гортані та голосові зв'язки, а
й розвиває фонематичний слух, який відіграє важливу роль для правильного вимовляння
звуків. Тому, якщо батьки хочуть, щоб дитина була успішна у вивченні іноземної
мови, їм варто записати її в хорову студію
Скорочено
за матеріалами Інформаційного збірника МОН України №17-18 за 2011 рік. |